Popis kurzu: Kurz nabízí účastníkům možnost osvojit si základy Nenásilné komunikace a trénovat konkrétní dovednosti, které přispívají k efektivnímu řešení potenciálních konfliktů a ke konstruktivní a upřímné komunikaci.
Co je Nenásilná komunikace?
Jedná se o koncept komunikace rozvinutý Marshallem Rosenbergem v šedesátých letech, aktuálně rozšířený po celém světě. Jde o způsob komunikace směřující k vytváření souladu mezi lidmi a k hledání řešení, která fungují pro všechny.
Věnuje se otázce vzniku konfliktů skrze základní princip NVC (Non-violent communication): Lidské prožívání lze chápat skrze pocity a potřeby. Jako lidé chceme naplňovat svoje potřeby a proto volíme různé strategie k jejich naplnění. Na úrovni strategií pak vznikají konflikty. Skrze pochopení pocitů a potřeb, ať už u sebe nebo u druhých, můžeme s konflikty nakládat efektivněji a aktivně hledat způsoby, jak druhého pochopit a empatizovat s ním a společně hledat strategie, které fungují pro všechny zapojené.
V praxi Nenásilné komunikace jsou rozvíjeny tři základní pilíře:
Empatie k sobě, sebenapojení
Autentické sebevyjádření
Empatie k druhým
Je vhodný pro všechny, kteří chtějí rozvíjet své komunikační dovednosti a schopnost být přítomný a empatický v kontaktu s druhými, efektivněji řešit konflikty a hledat nové způsoby jak komunikovat s druhými s pochopením, ať už v pracovním nebo osobním kontextu.
Absolventi kurzu získají konkrétní nástroje a dovednosti, které přispívají k přímější a otevřenější komunikaci a zefektivňují práci jak s klienty, tak se spolupracovníky a týmy.
Obsah kurzu:
Představení základních principů Nenásilné komunikace
Elementy fungující a nefungující komunikace
Konverzační kontexty
Rozlišení pozorování a hodnocení
Trénink čtyř základních kroků: pozorování – pocity – potřeby – prosba
Trénink zpřítomnění, vědomého sebevyjádření
Cvičení pracující s reálnými situacemi, nácvik možných reakcí
Využití Nenásilné komunikace v sociální práci
Základy nenásilné komunikace v sociálních službách