Právní vztahy k dřevinám rostoucím mimo les v praxi

Popis kurzu:
1. Principy právní ochrany dřevin rostoucích mimo les v zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny

Princip ochrany, princip péče, princip povolování kácení; Metodická instrukce MŽP k aplikaci § 8 a § 9 zákona, další metodické materiály MŽP.

2. Aktuální legislativní vývoj: povolování kácení pro účely záměru vyžadujícího jednotné environmentální stanovisko (JES), návrh novely ZOPK k posílení právní ochrany dřevin zejména v případě kácení pro záměry vyžadující JES (povinná NV, příp. poplatek za kácení dřevin vypočtené podle nové přílohy ZOPK).

3. Vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění vyhlášky č. 222/2014 Sb. a č. 86/2019 Sb. - novela účinná od 1. 4. 2019: výjimky z požadavku doložení souhlasu vlastníka (účely vyvlastnění), ochrana náhradních výsadeb a další dílčí změny

Ovocné dřeviny v zahradách, zapojené porosty dřevin, stromořadí, Metodické doporučení MŽP k vyhlášce.

4. Ochrana dřevin před poškozováním a ničením

Výjimky z obecné ochrany zavedené invazní novelou (vložený odst. 2 do § 7), kdy se o nedovolené zásahy nejedná podle § 2 odst. 2 vyhlášky č. 189/2013 Sb., pokuty za poškození ořezem aj., přesazování a jiné nestandardní zásahy do dřevin z pohledu práva.

5. Povinnost vlastníků pečovat o dřeviny, její vymahatelnost, právní následky neplnění; spory o vlastnictví dřevin

„Poškození dřevin zanedbáním péče“ z pohledu zákona č. 114/1992 Sb.; vztah k občanskoprávní odpovědnosti za škodu a trestněprávní odpovědnosti.

6. Povolování kácení dřevin a ukládání náhradní výsadby

Požadavky na správní řízení a rozhodnutí o povolení ke kácení vyplývající ze zákona č. 114/1992 Sb., vyhlášky č. 189/2013 Sb. a správního řádu, zejména vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin a správní uvážení o závažných důvod pro povolení kácení. Ukládání náhradní výsadby, na jakých pozemcích, v jakém rozsahu.

7. Výjimky z povolovacího principu – jiné režimy kácení

Kácení na předchozí písemné oznámení, kácení dřevin „se stanovenou velikostí, popř. jinou charakteristikou“, kácení v tzv. krajní nouzi.

8. Památné stromy a zvláště chráněné druhy rostlin, kácení dřevin a dotčení dalších zájmů chráněných ZOPK (VKP, krajinný ráz, ZCHD, ptáci apod.)

9. Kompetence – výkon státní správy v ochraně dřevin rostoucích mimo les

Problematika „podjatosti“ při povolování kácení dřevin na obecních pozemcích; kontroly výkonu státní správy dřevin Českou inspekcí životního prostředí.

10. Účast veřejnosti, práva ekologických spolků, občanů a obcí

Zejména práva spolků podle § 70 odst. 2 a 3 zákona č. 114/1992 Sb.

11. Prevence a odpovědnost na úseku dřevin rostoucích mimo les

Omezení a zákaz kácení, přestupky, odpovědnost za ekologickou újmu.

12. Zásahy do dřevin z pohledu jiných právních předpisů včetně občanského zákoníku

Vodní zákon, energetický zákon, zákon o drahách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o státní památkové péči; dřeviny z pohledu soukromého práva („nový“ občanský zákoník: podrosty a převisy, obtěžování nadměrným stíněním atd., stromy v těsné blízkosti společné hranice pozemků, stromy společné, odpovědnost za škodu).
Právní vztahy k dřevinám rostoucím mimo les v praxi
16.12.2025
Brno
Prezenční
informace Cena
2 350 Kč

Máte otázky ke kurzu? Pošlete zprávu pořadateli.

Abychom Vám mohli službu poskytnout, potřebujeme Váš SOUHLAS SE ZPRACOVÁNÍM OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Uděluji JCMM, z. s. p. o., sídlo Česká 166/11, 602 00 Brno, IČO: 750 64 707 (JCMM) souhlas se zpracováním svých osobních a citlivých údajů, které jsem uvedl/a v tomto formuláři, a údajů, které JCMM poskytnu při kariérovém poradenství realizovaném JCMM.

S mými osobními a citlivými údaji může JCMM nakládat způsobem a v největším rozsahu stanoveném v zákoně č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a dále v obecném nařízení EU o ochraně osobních údajů č. 2016/679, a to za účelem mé účasti na aktivitách JCMM.

JCMM moje osobní a citlivé údaje neposkytne bez mého souhlasu třetím osobám s výjimkou kontrolních a nadřízených orgánů. Svůj souhlas uděluji JCMM na dobu neurčitou.

Beru na vědomí, že podle obecného nařízení EU o ochraně osobních údajů mám právo:

  • vzít souhlas kdykoliv zpět,
  • požadovat po JCMM informaci, jaké moje osobní údaje zpracovává, žádat si kopii těchto údajů,
  • vyžádat si u JCMM přístup k těmto údajům a tyto nechat aktualizovat nebo opravit, popřípadě požadovat omezení zpracování,
  • požadovat po JCMM výmaz těchto osobních údajů
  • na přenositelnost údajů,
  • podat stížnost u Úřadu pro ochranu osobních údajů nebo se obrátit na soud.

Nevybrali jste si?

Prohlédněte si další kurzy v podkategorii Administrativa, management a finance » Administrativní pracovník/Asistentka

Kronika obcí, městysů a měst
Seminář je určen pro kronikáře obcí, městysů a měst.
20.1.2026
Ludmila Novotná, vzdělávací agentura,…
Písemná komunikace - vstřícně, srozumitelně a bez chyb aneb…
Probíhá Vaše komunikace s klienty převážně telefonickou a písemnou formou? Vysvětlit něco klientovi nebo jej přesvědčit touto cestou je podstatně složitější než při osobním jednání. Přijďte se proto s námi zdokonalit v efektivním vedení…
Na dotaz
Santia, spol. s r.o.
Mindset a práce se stresem
Nejistota, stres, změna – to vše může negativně ovlivnit naši obranyschopnost. Co získáte? Současná doba nás velmi přísně zkouší – je plná nejistoty, stresu, radikálních změn. To vše samozřejmě oslabuje zároveň naši imunitu. Je na nás, abychom tomu…
Na dotaz
Santia, spol. s r.o.

Prohlédněte si další kurzy v podkategorii Administrativa, management a finance » Legislativa a zákony

Katastr nemovitostí aktuálně včetně změn při poskytování údajů z…
Právní předpisy týkající se katastru nemovitostí; zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů, a jeho prováděcí vyhlášky v platném znění (vyhláška č. 357/2013 Sb., č. 358/2013 Sb. a č. 359/2013 Sb.…
Na dotaz
TSM, spol. s r. o.
Aplikace správního řádu v praxi správních orgánů – správní…
Správní řízení a rozhodnutí. Správní řízení formální a neformální. Účel správního řízení a jeho postup v základních etapách. Rozhodnutí jako výsledek správního řízení. Charakteristické znaky a vlastnosti správního rozhodnutí. Náležitosti…
3.2.2026
Ludmila Novotná, vzdělávací agentura,…
Zákon o registru smluv a jeho praktická aplikace
Tento seminář je určen pro všechny, kteří se potřebují nebo chtějí seznámit s problematikou povinného zveřejňování smluv podle zákona č. 340/2015 Sb., o registru smluv, tedy zejména pro obce, kraje, příspěvkové organizace, vysoké školy, podniky…
Na dotaz
TSM, spol. s r. o.

Prohlédněte si další kurzy v podkategorii Administrativa, management a finance » Ostatní

Zákon o obcích a zákon o úřednících v praxi každého úředníka -…
Cílem vzdělávacího programu je v uceleném pojetí představit zákon o obcích a zákon o úřednících ÚSC, a to s ohledem na každodenní praxi úředníků ÚSC. Cílem programu je prohloubení a upevnění znalostí úředníků v oblasti těchto pro ÚSC základních…
18.11.2025
Mgr. Jiří MOSKALA MPA
Evidence obyvatel a rodná čísla, trvalý pobyt - platná právní…
EVIDENCE OBYVATEL a TRVALÝ POBYT. Základní pojmy, právní normy a právní předpisy související. Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel, zápis a užívání údajů. Agendový informační systém evidence obyvatel. Poskytování údajů z agendového…
Na dotaz
TSM, spol. s r. o.
MÍSTNÍ POPLATKY V PRAXI (podle nové právní úpravy zákona o…
• Aktuality • I. Postupy  správce poplatku při nově upraveném vyměřování, zejména pokud jde o - zjednodušené vyměření  tzv. předepsáním  do evidence  poplatků, - povinnost správce poplatku vyměřit rozhodnutím, tj. platebním výměrem (jedná se o…
25.11.2025
JUDr. Alena ŠNEBERKOVÁ