Tipy a rady: Jak na LinkedIn?

 

Profesní sociální síť LinkedIn umožňuje mít váš životopis v online podobě, s tím rozdílem, že oproti tomu klasickému dává ještě lepší možnosti sebeprezentace. Využijete jej, pokud se ucházíte o práci, ale i k rozvíjení profesních kontaktů. Jak začít a využít tento přínosný nástroj přibližuje několik základních tipů a rad.

 

 

 

Proč mít svou vizitku na LinkedIn?

Tuto profesní sociální síť, která je v českém jazyce dostupná od roku 2012, využívá podle zjištění Recruitment Academy už více než půl milionu Čechů a tento počet stále roste. Až 40 % uživatelů kontroluje účet každý den a 94 % personalistů LinkedIn využívá k prověření uchazečů o práci.

TIP: Pokud zasíláte personalistům svůj životopis, je velká pravděpodobnost, že si vaše jméno zadají do vyhledávače a pozjišťují si o vás co nejvíce informací. Usnadněte jim to přidáním odkazu na váš profil přímo do zaslaného životopisu či motivačního dopisu.

 

LinkedIn můžete využívat:

- aktivně, tzn. sledovat dění z vašeho oboru, být součástí skupin, pravidelně přispívat do diskuzí, hledat práci a kontaktovat personalisty

- nebo pasivně, mít zde založený profil jen jako vizitku.

Kromě toho, že zde prezentujete vaši profesní historii a aktuální stav v online podobě, slouží síť i k udržování a rozvíjení kontatků se spolužáky, kolegy, zaměstnavateli, přáteli. Na LinkedIn tak snadno uvidíte, ve kterých oborech a firmách máte známé. A to se může vždycky hodit. V neposlední řadě je velmi užitečnou funkcí sociální sítě LinkedIn vyhledávač pracovních příležitostí.

 

Jak si založit profil?

Profil si můžete založit zde. Po zadání jména, příjmení, emailu a hesla bude třeba ještě ověření přes email. Následně vás již LinkedIn navede sám - bude vám doporučovat jednotlivé sekce k vyplnění a navrhne přidání adresátů z emailu do spojení s vámi (to ale nemusíte potvrzovat). Všechny kroky při vyplňování profilu lze přeskočit a můžete se k nim vrátit později.

TIP: Pokuste se kvalitně vyplnit všechny sekce vašeho profilu. Investovaný čas do životopisu (ať už online nebo klasického) se vždy vyplatí.

Všechny úpravy profilu lze provést přes sekci PROFIL (černá lišta nahoře). Hned pod vaším jménem je místo pro zadání profesionálního motta. Zde zadejte například název současné pracovní pozice + název zaměstnavatele, ideálně doplněný nějakou specifikací, abyste se odlišili od ostatních (například doplněním nějaké konkrétní znalosti, jazyka, zájmu). Poté můžete postupně přidávat do profilu další sekce.

Větší pozornost věnujte sekci souhrn. Jedná se o jednu z nejdůležitějších částí profilu. Můžete zde krátce prezentovat své dovednosti, zájmy a cíle v jedné větě nebo třeba celém odstavci. Vyplněním této sekce můžete zaujmout a představit se hned v úvodu profilu. Popusťte uzdu své kreativitě a snažte se vyčlenit z davu zajímavým pojetím této sekce.

Pro ty, kteří nechtějí své profesní informace veřejně sdílet na internetu, existuje na LinkedIn možnost nastavení odlišné viditelnosti profilu jak pro veřejnost, tak pro členy LinkedIn.

 

Jak být vidět na LinkedIn

Vpravo nahoře na stránce profilu je umístěna bublina nazvaná síla profilu. Čím více a lépe budete mít profil vyplněný, tím se bude zvyšovat i síla profilu. Maximální úroveň je označena hvězdou. Silnějším profilem o sobě jednak podáváte relevantnější informace a také budete i lépe vyhledatelní.

Co je třeba k tomu, abyste se stali hvězdou? Dbejte na to, aby váš profil obsahoval:

- nastavení lokality a oboru

- aktuální pracovní pozici s popisem

- uvedené alepoň dvě předchozí pozice

- vyplněné vzdělání

- nadefinované alespoň tři dovednosti

- profilová fotografie

- alespoň 50 spojení (1. stupně)

 

Čím vylepšit profil?

Multimediálními prvky (do některých sekcí profilu je možné nahrát média - prezentace, dokumenty, odkazy na weby, blogy, publikace, fotografie nebo video).

Po vyplnění profilu můžete v pravém sloupci zakliknout pole “Oznámit změny do vaší sítě”. Budete tak o sobě dávat vědět vašim spojením při aktualizaci profilu.

S pořadím sekcí je možné hýbat a seřazovat je tak podle nejdůležitějších/nejrelevantnějších. Najeďte myší na sekci, klikněte na šipku v pravém rohu a táhněte myší nahoru nebo dolů.

Klíčová slova jsou stěžejní pro vaši identifikaci. Profil bohatý na klíčová slova (z vašeho oboru, pozice, včetně zkratek) zajistí vaši lepší vyhledatelnost. Uveďte konkrétní dovednosti, znalosti a programy, se kterými umíte pracovat.

Nechte si potvrdit vaše dovednosti a potvzujte je vašim spojením. Buďte členy skupin, sledujte profily inspirativních osobností a lídrů v oboru.

 

Pozor na nejčastější chyby

- Pravopisné chyby a překlepy

- Profil bez fotografie (zapadne mezi stovkami dalších s fotografií)

- Neprofesionální fotografie uchazeče

- Profil neobsahuje souhrn a profesionální motto

- Neupravený URL odkaz na profil

- Profil neobsahuje klíčová slova

- Nedostatečně vyplněný profil

 

LinkedIn může být dobrým pomocníkem při změně nebo hledání zaměstnání i rozvoji kontaktů. Vyplatí se věnovat detailům vaší osobní online prezentace a být aktivní. Více se můžete dozvědět v užitečném zdroji článků a návodů na webu HRMixer. Pokud si nevíte s něčím rady, zkuste najít odpověďi na vaše otázky v nápovědě LinkedIn. LinkedIn umožňuje i placené verze profilu, jejich přehled a výhody najdete zde.

 

Další online možnosti

Možnosti online prezentace vašich dovedností a vaší osobnosti jsou dnes obrovské. Při ucházení se o práci lze zaslat kromě klasického životopisu a motivačního dopisu také odkaz na svůj blog, web či jiné médium. Na Instagramu můžete ukazovat své fotografie, na SlideShare vystavit prezentaci, na Twitteru sledovat a komentovat aktuání dění, na Pinterest vystavit grafiku. Možností je hodně, tak je neváhejte využívat ke svému prospěchu.