Anotace:
Při práci v sociálních službách se pracovníci často setkávají s klienty, kteří prožívají akutní náročnou životní situaci spojenou s krizí nebo existencionální nejistotou, ve které se nedokáží zorientovat a jsou vystaveni velkému tlaku. Ten v nich pak vyvolává napětí, stres a s tím spojenou zhoršenou schopnost se s danou situací úspěšně vyrovnat. V takových chvílích je i pracovník sám vystaven náročné situaci, ve které musí klientovi nejprve poskytnout určitou první pomoc, která mu umožní získat alespoň částečnou vnitřní stabilitu, díky které bude poskytovaná sociální služba úspěšnější a přínosnější. Základní znalosti a dovednosti z oblasti první psychické pomoci a přehled o podpůrných organizacích mohou pomoci pracovníkovi v takové situaci lépe reagovat, poskytnout klientovi dostatečnou podporu a sami získat větší jistotu a klid. V neposlední řadě získají účastníci informace o základních technikách, které jim samotným umožní se v případě potřeby vyrovnat s emocemi a dopady pomáhání klientovi v krizi.
Nabyté znalosti a dovednosti:
Absolvent kurzu se bude orientovat v tom, jak vypadá krize, jaké jsou její fáze a jaký význam má psychická první pomoc. Seznámí se s jejími základními zásadami, průběhem a možnostmi. Bude schopen vhodným způsobem reagovat při setkání s klientem v krizi, dokáže s ním podporujícím způsobem komunikovat a bude mít přehled o některých aplikacích a organizací, které je možné v krizové situaci využít. Naučí se také několik základních technik k získání vlastního klidu a psychické pohody.