Zamysleli jste se někdy nad tím, k čemu je dobrá koncepce školy? To je ten dokument, který ředitelé škol předkládají u výběrového řízení a na jehož základě potom uspějí (nebo neuspějí). Ale co se s ním potom děje dál? Snaží se ho ředitel předat pedagogům, nastínit jim svou vizi a motivovat k tomu, aby všichni šli stejným směrem? Aby táhli za jeden provaz?
Pokud ano, je vše v pořádku. Nicméně není ojedinělé, že se v ředitelně při rozhovoru dozvídáme, že vedení se nedaří motivovat učitele, učitelé nerozumí vedení a koncepce je v tom celém asi tolik jako v rugbyovém mlýnu.
Není ani tak důležité, proč se to děje. Ty důvody jsou pokaždé trochu jiné, ale dají se v nich vidět opakující se vzorce. Důležitější pro nás bylo, jak jihomoravským školám z této situace pomoci a udělat z nich sebevědomé ústavy, kde všichni vědí, za jaký provaz (a jakým směrem) mají táhnout. Dospěli jsme k tomu, že je pro to potřeba udělat jediné: nabídnout ředitelům pomoc s novým vypracováním Koncepce školy a na ni navazujícího Strategického plánu rozvoje školy.
Co je to ten strategický plán? Na rozdíl od koncepce, která je veřejná, je plán rozvoje interním dokumentem školy, protože by měl obsahovat konkrétní kroky, jak by škola měla postupovat k dosažení svých cílů, tedy k naplnění koncepce.
Díky uplatnění strategického plánu dosahuje vedení školy lepšího využití lidských, materiálních a finančních zdrojů, ale také času a informací. Plán také pomáhá lépe reagovat na výzvy budoucnosti v zájmu rozvoje a vzdělávání žáků, ale i rozvoje učitelů a školy jako celku. Funguje zkrátka jako kompas v zaměření činnosti, protože staví na vizi, misi, prioritách a hlavních cílech školy.
Jako každý dobrý plán vytváří i plán rozvoje potřebné zaměření na budoucnost, které nedovoluje pouhé utopení se v každodenních činnostech a starostech; vedení škol nutí přemýšlet o budoucnosti systematickým přístupem.
Jeho společné vytváření a zainteresování všech zúčastněných ve škole podporuje synergický efekt v další práci a přispívá k pozitivnímu klimatu i vytváření potřebné kultury školy.
Plánování umožňuje zlepšit komunikaci uvnitř školy, což předchází rizikům a konfliktům ve sboru i mezi vedením a dalšími pracovníky.
S tvorbou koncepcí i strategických plánů máme bohaté zkušenosti a dokážeme vám poradit, jak to celé uchopit. Kam škola směřuje – o tom má každý ředitel víceméně konkrétní představu. Ale jak jsme se přesvědčili, ne každý je schopen tuto představu verbalizovat, tedy přetavit do slov. A slova potom do strategického plánu, ve kterém má škola definované cíle i cesty k nim.
Na koncepci s vedením škol pracujeme formou koučovaného rozhovoru. Z něj potom vyplyne podoba koncepce. A od koncepce se odvíjí plán rozvoje. V průběhu vás vedeme, aby vše probíhalo hladce.
Přihlásit se můžete právě v těchto dnech. Tento program máme otevřený jen pro několik škol, takže doporučujeme neváhat!
https://vzdelavanivsem.cz/vzdelavani