Popis kurzu:
Jak souvisí vývoj řeči s pohybemMotorický vývoj dítěte je velmi úzce propojen s jeho komunikačními dovednosti. Povíme si o souvislosti mezi hrubou a jemnou motorikou (okulomotorikou, oromotorikou, vizumototorikou i grafomotorikou). Ukážeme si praktické aktivity a cvičení podporující správný řečový vývoj. Účastníci se seznámí s pohybovými cvičeními, která mohou pozitivně ovlivnit artikulaci, rytmus řeči a dechovou koordinaci.
Jak podpořit řeč u dítěte do 3 letZ různých úhlů pohledu probereme řeč v každodenních situacích raného dětství, podstatné sociální dovednosti matky i dítěte, význam láskyplné pozornosti a každodenních rituálů, popř. i kdy je vhodné vyhledat odbornou pomoc.
Typická rizika přetížení nervového systému a co s tím v logopedických chvilkách?Přetížení nervového systému u dětí může negativně ovlivnit wellbeing, soustředění i řeč. Zaměříme na typické stresory, které mohou narušovat práci řečového preventisty a ukážeme si praktické strategie pro jejich minimalizaci (relaxační techniky, dechová cvičení i nápady na senzomotorické aktivity, které pomohou dětem lépe zvládat logopedické aktivity.
Dechová cvičení – nové inspiraceVýznam dechu pro kvalitu řeči, artikulace i fonace je nesporný. Ukážeme si inspirativní přístupy a praktická cvičení se zajímavými dechovými pomůckami za účelem efektivnější prevence řečových obtíží.
Specifické poruchy učeníSPU jako jeden z projevů narušené komunikační schopnosti: Probereme spolu jednotlivé typy SPU, povíme si, jak ovlivňující školní úspěšnost i sebevědomí dítěte. Nakonec se zaměříme na efektivní metody podpory ve školním i domácím prostředí.
Grafomotorika – nové inspiraceRozvoj jemné motoriky ruky má významnou spojitost s motorikou mluvních orgánů. Připomeneme si hlavní zásady grafomotoriky, zejména návaznost jednotlivých grafomotorických cviků. Představíme si vhodné pracovní listy, kdy a jak je cíleně zařazovat. Prakticky si vyzkoušíme řadu nových aktivit a vyrobíme jednoduché pomůcky. Představíme autorský pracovní sešit Grafomotorická cvičení s pohybem.
Předčtenářské dovednostiRozvoj předčtenářských dovedností jako brána do světa čtenářství? U dětí v předškolním věku je možné cíleně a efektivně rozvíjet tolik potřebné dílčí dovednosti, které mohou ovlivnit prvopočátky čtení a psaní. Představíme si také jednoduché způsoby, jak u dětí postupovat při společném čtení v mateřské/základní škole i v domácím prostředí.
Oromotorika – nové inspiraceCvičení podporující oblast jemné motoriky úst může sloužit jako součást prevence a příležitost pro přirozenou nápodobu správného řečového vzoru. Představíme si novou inspiraci při tomto cvičení a také bude představena autorská pomůcka – plyšový maňásek, který upoutá pozornost dětí a pomocí hry a nápodoby vede děti k vědomé práci s aktivními mluvními orgány.
Učíme venkuMnožství aktivit, které s dětmi děláme běžně ve třídě nebo u stolu můžete zkusit i venku. Vyměňte třídu za park, lesík nebo louku! Venkovní aktivity nám nabízejí nespočet možností, jak děti učit v přírodě. Ukázky pomůcek, vyrábění s přírodninami a mnoho dalšího. Učení venku jako vhodná alternativa pro podporu rozvoje řeči u dětí nejen předškolního věku.
Součinnost mozkových hemisférMozek a řeč – neoddělitelná dvojice. Když mozkové hemisféry spolu nespolupracují efektivně, odrazí se to také na komunikaci dítěte. Vysvětlíme si, jak dětský mozek zpracovává jazyk a jaké aktivity podpoří jeho přirozené fungování. Prakticky, srozumitelně a hravě.
Plánování aktivit na podporu řeči a jazyka dětíZjistěte, kdy a jak zařazovat jazykové aktivity, co promyslet předem a jak je zvládnout i po administrativní stránce. Naučíte se plánovat na celý školní rok, vést dětská portfolia. Získáte inspiraci pro smysluplnou podporu řečového vývoje.
Seznámení s prvky orofaciální stimulaceOrofaciální stimulace zahrnuje techniky podporující motoriku ústní oblasti, jako je žvýkání, polykání a dýchání. Pomáhá zlepšit artikulaci, koordinaci obličejových svalů a rozvoj řeči. V pedagogické praxi se využívá k podpoře dětí s problémy v těchto oblastech a k rozvoji komunikace a sociálních dovedností. Tento blok nabízí přehled možností orofaciální stimulace.
AAKAlternativní a augmentativní komunikace (AAK) je způsob komunikace určený dětem, které nevyužívají verbální řeč nebo ji potřebují podpořit. V tomto bloku se dozvíte, pro koho je AAK určena, jakým dětem může pomoci, jak s ní začít a jaké pomůcky jsou pro její použití vhodné.
Supervize
Reflexe vlastní profesní praxe, sdílení zkušenosti a hledání efektivního řešení pracovních situací.
Nabyté znalosti a dovednosti:
Letní škola pro logopedické asistenty je navazujícím vzdělávacím programem, který rozšiřuje a prohlubuje základní znalosti získané ve standardizovaném kurzu pro logopedické asistenty.
Program zároveň umožňuje seznámení s tématy, která s logopedickou prevencí úzce souvisejí, ale nejsou běžnou součástí základního kurzu, čímž rozšiřuje kompetence účastníků a inspiruje k inovativní práci v praxi.