Pořadatel kurzu:
Diecézní charita Brno
Podkategorie:
Osobní rozvoj a zájmové kurzy
» Osobní rozvoj a asertivita
Anotace:
Kurz vychází z potřeb pracovníků působících v neziskovém sektoru resp. v sociálních službách. Účastníci se v úvodu seznámí se základními poznatky psychologie komunikace. Zabývat se budeme tématy: proces a schéma komunikace, obsah a pragmatika komunikace, funkce a nezbytnost zpětné vazby pro přesné dorozumění, rozlišování stylů komunikace a jejich užití, úrovně komunikace, symetrická a asymetrická komunikace. Prostor bude věnován i důležitým složkám neverbální a paraverbální komunikace, která hraje důležitou roli při utváření kontaktů a vztahů s klienty. Základní informace budou dále obohaceny o principy transakční analýzy a teorii rolí, což umožní účastníkům kompetentněji postupovat v situacích, kdy je třeba pracovat s celými skupinami klientů najednou. V této souvislosti dostanou frekventanti možnost nahlédnout i do tématu moci v sociálních službách, jejíž nositelem bývá často právě styl komunikace (partnerský versus paternalistický model péče). Součástí bude také porozumění principům a překážkám efektivní komunikace, ozřejmíme si pozitivní i negativní komunikační strategie (tzv. komunikační fauly), a provedeme praktický nácvik komunikačních dovedností ve dvojici i ve skupině (prezentace informací, argumentace a dosažení dohody).
Nabyté znalosti a dovednosti:
Jednotlivá témata:
nácvik vedení interview s klientem , základní pravidla prezentace zjištěných informací a projevu na veřejnosti
proces, schéma, funkce, úrovně a styly komunikace v sociální službě, symetrie v komunikaci, pravidla konverzace v sociální službě
verbální, neverbální a paraverbální komunikace v sociální službě
jak využít metody komunikace v sociální službách - principy transakční analýzy; stavy já komunikaci, komunikační strategie a komunikační hry
komunikace ve skupině, sociální role; nácvik argumentace, schopnost dohodnout se a přistoupit na kompromis
předpoklady a překážky efektivní komunikace v sociálních službách, pozitivní a negativní taktiky v komunikaci, „komunikační fauly“
zásady poskytování konstruktivní zpětné vazby, model „sendvič“
konflikty a jejich zvládání pozitivním způsobem, vyjednávání, princip zásady „výhra-výhra“, jednání s agresivním klientem
principy asertivního jednání s klientem, asertivní práva a povinnosti, schopnost odmítat, přijetí pochvaly
vedení rozhovoru s klientem v kontextu sociálních služeb, praktické tipy pro navázání kontaktu a udržení raportu, dovednost naslouchání
metoda aktivního naslouchán