Popis kurzu: Kurz pedagogickým pracovníkům zprostředkovává znalosti pro vykonávání činnosti a získání kvalifikace - logopedický asistent.
Kurz vede účastníky k porozumění obsahu a pojetí primární logopedické prevence. Účastníci získají kompetence potřebné k podpoře přirozeného vývoje dětské řeči v rámci školních vzdělávacích programů.
V průběhu kurzu se seznámí s vývojem dětské řeči a s riziky, která se mohou v jejím vývoji objevit. Získají nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti v oblasti účinné a komplexní podpory rozvoje dětské řeči. Díky tomu budou připraveni podporovat rozvoj dětí s ohledem na budoucí osvojování dovedností čtení a psaní ve školním věku.
Účastníci dále získají způsobilost rozvíjet u dětí dovednosti potřebné pro správný vývoj artikulace a seznámí se s nejčastějšími odchylkami v jejím vývoji.
Absolvent kurzu se orientuje v základních kategoriích narušené komunikační schopnosti a je schopen využívat získané znalosti ke spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Zároveň je připraven poskytovat poradenské služby rodičům či zákonným zástupcům, zejména formou doporučení kvalifikované logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví.
Účastník prostřednictvím kurzu získá kvalifikaci logopedického asistenta a bude připraven poskytovat podpůrnou edukační činnost v rámci rozvoje komunikačních schopností u dětí v předškolním věku nebo v přípravné třídě základní školy.
Praxe:
Součástí kurzu je odborná praxe v celkovém rozsahu 20 vyučovacích hodin. Z toho 8 hodin probíhá formou náslechu u školního či klinického logopeda nebo logopedického asistenta a je zaměřeno na sledování práce odborníka, používaných metod a porovnání profesních kompetencí logopeda a logopedického asistenta. Zbývajících 12 hodin tvoří přímá pedagogická praxe, během níž účastník aktivně aplikuje poznatky získané v teoretické části kurzu při práci s dětmi.
Zakončení kurzu:
Studium je ukončeno závěrečným pohovorem a rozborem kazuistiky, kterou absolvent zpracoval na základě pedagogické praxe zaměřené na provádění aktivit v oblasti logopedické prevence.
Úspěšným absolventům je vydáno osvědčení, které je opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství, tj. k činnostem na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností dětí, na prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
Organizace logopedické péče v současném školství a její význam
Úvod do ontogenetického vývoje řeči, roviny řeči, péče o řečový vývoj dítěte
Narušená komunikační schopnost – vhled do nejčastěji vyskytovaných logopedických diagnóz v předškolním věku
Metody podpory rozvoje řeči
Pedagogická praxe
Podpora přirozeného rozvoje řeči u dětí – primární logopedická prevence (kombinované)