Anotace:
Potřebujete si doplnit akreditované vzdělání, abyste mohli vyučovat např. jako mistr/mistrová? Tento program je určen především pro tyto odborníky z praxe, například kadeřnice, kosmetičky, maséři, truhláři či jiná řemesla. Slouží tedy k lepšímu předání svých odborných dovedností a vědomostí studentům, učňům nebo dospělým. Kurz je dále určen pro absolventy odborných škol, odborníky z praxe, kteří se chtějí věnovat výchově a vzdělávání mládeže.
Popis kurzu:
Hodinová dotace: 40 (1 hodina = 45 min)
Cena: 14 520 Kč vč. DPH
Místo konání kurzu: Praha, Brno
Vstupní předpoklady: ukončené středoškolské vzdělání s maturitou (dle zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů)
Pro koho je program určen: program je především určen pro odborníky z praxe, například kadeřnice, kosmetičky, maséři, truhláři či jiná řemesla. Slouží tedy k lepšímu předání svých odborných dovedností a vědomostí studentům, učňům nebo dospělým.
Kurz je dále určen pro absolventy odborných škol, odborníky z praxe, kteří se chtějí věnovat výchově a vzdělávání mládeže.
Způsoby ověření získaných znalostí a dovedností:
Obsah a harmonogram závěrečné zkoušky (např. test, ústní zkouška, praktická zkouška):
Odevzdání a úspěšná obhajoba závěrečné práce – účastníci si vyberou téma ze seznamu podle tematických okruhů, které jsou náplní kurzu. K dispozici mají také konzultanta pro vypracování závěrečné práce z lektorského týmu, popř. si mohou po dohodě s garantem programu zajistit konzultanta vlastního. Práce bude koncipována tak, aby účastníci museli použít znalosti a dovednosti z kurzu a implementovat je do své praxe. U obhajoby bude posuzována věcná i formální správnost a vztah k zaměření programu.
Ústní zkouška – prověří především schopnost účastníků programu aplikovat znalosti a dovednosti v praxi a chápat souvislosti mezi jednotlivými tématy. Během zkoušky budou položeny 2-3 hlavní otázky, které mohou členové komise rozvinout doplňujícími otázkami.
Ústní zkouška proběhne před tříčlennou komisí spolu s obhajobou závěrečné práce. Celková délka trvání obhajoby a ústní zkoušky činí 45 minut.
Účast na kurzu musí být min. 80%
Hodnocení úspěšnosti závěrečné zkoušky: Pro úspěšné složení zkoušky je nutné, aby účastník v obou částech (obhajoba i zkouška) obstál na více než 70%.
Učební plán
Název tematického celku - Počet hodin teoretické výuky
Poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci 1
psychologie 7
pedagogika 8
metodika 8
didaktika 8
komunikační dovednosti 4
organizace práce jednotlivců i kolektivů 2
Dokumenty školy 2
Celkem 40
Učební osnovy:
Název předmětu Počet hodin teoretické výuky (vyučovací hodina = 45 minut)
Poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci 1 hodina
Psychologie
Základy psychologie
• obecná charakteristika psychiky
• dospívání
• psychické stavy a procesy
• základní poruchy osobnosti a její vlastnosti
Pedagogická psychologie
• zákonitosti a podmínky učení
• druhy učení,
• psychologické základy didaktických principů
• psychologické spojitosti vyučování
• psychologické spojitosti výchovy
Sociální psychologie
• socializace osobnosti
• sociální interakce a percepce
• jedinec a sociální skupiny 7 hodin
Pedagogika
Základy pedagogiky
• základní pojmy pedagogiky
• kategorie pedagogiky
• pedagogické směry 20. století
• současná pedagogika a její témata
Sociální pedagogika
• člověk a sociální prostředí
• sociálně patologické jevy
Speciální pedagogika
• vzdělávání osob se speciálními potřebami 8 hodin
Metodika
Frontální vs. Interaktivní výuka
• výhody a nevýhody
Interaktivita a dynamika výuky při praktickém výcviku
• podpora zapojení účastníků
• rozvoj kreativity a kritického myšlení
• podpora využití poznatků v praxi
• podpora tvůrčí atmosféry
• prostor pro vyjádření názorů a myšlenek
• pozitivní zpětná vazba
• reflexe, diskuse
Kolbův učební cyklus a jeho praktické uplatnění praktickém výcviku
Struktura přípravy praktického výcviku
• cíl výcviku
• cílová skupina
• časová dotace
• prostředí, dostupné pomůcky
• odborná příprava
• zpracování obsahu
• volba didaktických metod
• podpůrné materiály
Vedení administrativní agendy
• ověření vstupních předpokladů uchazeče
• sledování účasti a absencí
• evidence splnění dalších podmínek (odevzdání práce, absolvování zkoušek)
• bezpečnost práce a poučení frekventantů
• evidence převzetí technických pomůcek
Zásady ověřování znalostí a dovedností
Hodnocení
• kritéria hodnocení
• metody a techniky hodnocení
• Hodnocení jako nástroj motivace 8 hodin
Didaktika
Didaktika učení
• schopnost učit se
• motivace k učení
• didaktická kostka
Didaktika praktického výcviku
• didaktická analýza
• didaktický proces
• členění látky
Nejčastější metody praktického výcviku
• přednáška
• instruktáž
• řízená diskuse
• skupinová práce
• samostatná práce
Didaktické pomůcky - jejich využití a omezení
• pravidla bezpečnosti práce
• PC
• dataprojektor a televize
• videonahrávky, videokamera
• hlasovací zařízení
• interaktivní tabule
E-learning a výukové programy 8 hodin
Komunikační dovednosti
Verbální a neverbální komunikace
• rozdíl mezi verbální a neverbální komunikací
• projevy neverbální komunikace
• jak využít řeč těla
Komunikační dovednosti v práci instruktora
• komunikace při vedení kurzu
• prezentace a vysvětlení látky
• komunikační prostředí a jeho budování
• komunikační bariéry a jejich odstraňování
Nástroje efektivní komunikace
• kladení otázek a aktivní naslouchání
• pozitivní vyjadřování
• empatie
Základní pravidla pedagogické komunikace
• jasnost
• názornost
• otevřenost 4 hodiny
Organizace práce jednotlivců i kolektivů
• pravidla zadávání úkolů jednotlivci a skupině
• kontrolní mechanismy plnění úkolů
• motivace účastníků ke splnění úkolu 2 hodiny
Dokumenty školy
• Školský zákon č. 561/2004 Sb
• školní řád
• školní soustava
• rámcový vzdělávací program
• školní vzdělávací program
• tematický plán
• předpisy a dokumentace pro odborný výcvik 2 hodin
Celkem 40 hodin
Nabyté znalosti a dovednosti:
Tento kurz je ideální pro odborníky z praxe, kteří chtějí své zkušenosti a dovednosti předávat dalším generacím – ve škole, na pracovišti nebo v rámci firemního vzdělávání.
Kurz vám umožní získat oficiální pedagogickou kvalifikaci k výuce praktické výuky – např. na střední škole, učilišti, nebo v rámci podnikových školení.