Popis kurzu: Hlavním cílem kurzu je pochopení podstaty manipulace, získání schopnosti jejího rozpoznání a vědomé reakce na manipulativní situaci jak ve vztahu s klienty sociálních služeb, tak v rámci pracovního týmu.
Školení zahrnuje konkrétní a praktický popis jednotlivých druhů manipulace tak, aby je účastník byl schopen rozeznat. Součástí je rozbor dovedností a schopností nutných k úspěšné obraně proti manipulaci. V rámci sebereflektivního zkoumání dostanou účastníci možnost zjistit vlastní příčiny podléhání manipulaci a tím je změnit. V průběhu školení jsou definovány druhy i techniky manipulace a zásady jednání s manipulátorem. Součástí je diagnostický test osvětlující detailně, jak manipulaci rozpoznat. Školení obsahuje techniky sebereflexe a praktické techniky tak, aby téma bylo hluboce prozkoumáno a změny byly přínosné pro praxi.
Nabyté znalosti a dovednosti:
Účastníci dokáží rozpoznat manipulaci v rámci vztahů s klienty, pracovního týmu i ze své vlastní strany vůči ostatním. Porozumí jednotlivým druhům manipulativního chování i typům manipulace. Budou vědět, na jakých vnitřních dovednostech mají pracovat tak, aby se zvýšila dlouhodobě jejich schopnost manipulaci nepodlehnout. Účastníci budou vedeni k pochopení hlubokých důvodů pro manipulaci tak, aby dokázali vnímat emoce/potřeby manipulujícího a věděli jak s ním pracovat.
Odhalí své vlastní předpoklady pro manipulaci a tím ještě více porozumí její podstatě. Poznají rozdíl mezi manipulací a projekcí a budou jej umět prakticky využít. Budou umět vhodně reagovat v případě, že jim protistrana bude omezovat jejich rozhodovací prostor. Rozvinou schopnost říct „ne“, jako jeden z hlavních faktorů proč manipulaci podléháme. Budou schopni praktického nácviku v běžném životě.